Mercedes v F1 využívá sílu dostupných dat. Časem to tak bude i u běžných aut - Enters

Mercedes v F1 využívá sílu dostupných dat. Časem to tak bude i u běžných aut

Vraťme se v myšlenkách do března. V polovině měsíce startuje sezona formule 1 závodem v Bahrajnu. Pole position drží Holanďan Max Verstappen a od šampiona Lewisa Hamiltona tentokrát vítězství vzhledem k časům v předsezónních testech nikdo moc nečeká. Jenže on překvapil a urval si ho pro sebe. Díky čemu? Díky využití technologií edge computingu, jak později přiznalo i vedení týmu. Důležité na tom ovšem je, že to, co se dnes děje hlavně ve formuli 1, se v horizontu několika let přenese i na běžné silnice.

Neměl nejrychlejší auto, oba konkurenti z Red Bull Racing Honda týmu zaznamenávali v testech daleko lepší časy. Přesto je Hamilton ve voze Mercedes-AMG Petronas F1 v ostrém závodě dokázal předehnat. Technici jeho týmu totiž v posledních momentech před startem sezony využili kombinaci high performance edge computingových technologií a pokročilých analýz ze senzorů, které dodaly ohromné kvantum dat nejen o jejich pilotovi, ale i o těch ostatních. Zkoumali tisíce závodních scénářů. Dívali se přitom na všechno možné od ideálních časů pro zajížďku do boxů po výběr pneumatik. To všechno proto, aby mohli najít optimální scénář pro svoje vozy i piloty. Nepřestali s tím ani v závodě samotném, kde díky tomu mohli měnit nastavení vozu, aby zvedli jeho výkon. Výsledkem bylo vítězství Hamiltona, byť nejtěsnějším možným rozdílem.

„Byl to jeden z nejnapínavějších zážitků, takový ten na kousání nehtů,“ popsal James Allison, technický ředitel Mercedes-AMG Petronas F1 team.

 

Co se děje mimo trať?

Formule 1 představuje jeden z technologicky nejpokročilejších sportů na planetě, který možnosti edge computingu a s tím spojené dostupnosti dat hojně využívá. S vzestupem technologií, které umožňují lokální zpracování dat, analýzy a využití umělé inteligence, by ovšem z možností, které tohle všechno přináší, brzy mohlo těžit téměř každé motorové vozidlo.

Analýza společnosti Mordor Intelligence predikuje do roku 2026 technologiím spjatým s edge computingem růst o 27,5 procenta. Očekává se, že růst podpoří hlavně nástup autonomních vozidel, jejichž provoz vyžaduje, aby uměly v krátkém čase zpracovávat ohromné objemy dat. A samozřejmě aby byly bezpečné a spolehlivé a zároveň poskytovaly svým řidičům patřičný komfort, informace a zábavu.

„Hodnota spočívá hlavně ve snížení latence. Data se tak rychle dostávají z vozidel a zpět,“ má jasno David Witkowski, CEO Oku Solutions, jedné z firem, která technologie automobilovému průmyslu dodává a zaznamenává teď o produkty čím dál větší zájem.

Witkowski mluví o dobrém období – vysoká dostupnost dat spolu s rozšiřujícími se možnostmi 5G sítí může dnešní podobu aut radikálně transformovat. Představte si třeba bezpečnostní výstrahu ve formě rozšířené reality, která získává data z LIDAR systémů, jež pomáhají mimo jiné detekovat blížící se objekty a lidi. Nejde ale jen o koncový produkt. Vylepšení znamenají, že výroba vozidel, která už teď představuje vysoce automatizovaný proces, získá ještě větší míru flexibility.

Průmysl na pit stopu?

Witkowski ale zároveň upozorňuje, že všechny tyhle sny můžou rychle vzít za své. Navzdory investicím výrobců závodních aut totiž dosud neexistuje navazující infrastruktura, která by vývoj podpořila. Dokud se to nestane, „běžné“ automobilky nebudou mít velkou motivaci do vývoje šlapat.

„Edge computing je pro automobilový průmysl ohromně zajímavý a zároveň ohromnou výzvou,“ říká Matt Arcaro, analytik IoT a automobilového průmyslu.  „Z rostoucího množství senzorů a připojených systémů pochází neuvěřitelné množství dat. Jenže vozidla můžou cestovat kamkoliv, i do oblastí s omezeným, pomalým nebo nedostupným pokrytím sítě. Výrobci a dodavatelé musí pracovat tak, aby všem technologickým požadavkům dostáli.“

I když se to povede, některé výzvy zůstávají. Například současný nedostatek polovodičů, který celý průmysl tolik poškodil, pobídl výrobce automobilů, aby zvážili zapojení většího množství softwarově definovaných architektur. Auta se tak čím dál víc blíží definici datových center na kolech.

Digitální tanec s člověkem v páru

Eng Lim Goh, technický ředitel pro high performance computing a umělou inteligenci společnosti Hewlett Packard Enterprise, proto radí intenzivně sledovat to, co už se dnes děje na tratích závodů formule 1. Zní to jako klišé, ale právě vozy tohoto šampionátu drží vlajku pokroku celého odvětví.

Podle Goha je ale také pořád pravda, že mezí vší tou technologií a člověkem se tančí jeden velký digitální tanec, kde je člověk pořád jednou polovinou páru; řidič, jeho fyzické proporce, zkušenosti, intuice a schopnost rychlého přijímání rozhodnutí hrají ve všech ohledech výraznou roli. Ostatně to se projevilo i v onom zmiňovaném závodě. Mercedes má IT experty, kteří neustále vyhodnocují data a provádějí úpravy nastavení v reálném čase závodu. Dokážou tak například přenastavit auto tak, aby lépe využili čerstvě přezutých pneumatik. Právě to se stalo i v Bahrajnu.

„Neměli jsme rozhodně nejrychlejší auto, ale přesto jsme dokázali využít všechny možnosti, abychom náš výkon maximalizovali. Bez lidského faktoru by to nešlo, ale závod jsme vyhráli až díky jeho kombinaci s edge technologií,“ uvedl Michael Taylor, ředitel IT týmu Mercedes-AMG Petronas Formula One.

Nasazení nových možností je teď ve formuli 1 všudypřítomným fenoménem.  „Posledních deset let to připomíná závody ve zbrojení,“ podotkl Taylor. „Díky významnému pokroku ve zpracování dat, čipech a rozšiřování paměti do technologií všechny týmy výrazně investovaly. Všichni chtějí svoje šance na trati zvýšit.“

Všechno to ale má zároveň bezprostřední vliv na to, co se děje ve výrobních halách automobilek. „Když se podíváte na tvary a povrchy automobilů formule 1 před 15 lety, uvidíte něco naprosto odlišného než dnes. To všechno díky využití nových technologií. Teď čekám, že se vývoj ještě zrychlí,“ predikuje Taylor.