Neměnil bych jediný den, říká Jan Zadák o své kariéře v Hewlett-Packard - Enters

Neměnil bych jediný den, říká Jan Zadák o své kariéře v Hewlett-Packard

Dokázal toho ve svém životě opravdu hodně. Ještě před několika lety měl práci, při níž ročně nalétal přes milion kilometrů a kdy trávil na cestách i 200 dnů v roce. Vedl týmy v Americe, v Evropě, v Asii, v Africe i na Blízkém východě. A v Hewlett-Packard to dotáhl až na pozici globálního viceprezidenta. Po dvaceti letech v nejvyšších manažerských pozicích se Jan Zadák rozhodl věnovat více času rodině, je zpátky v Praze a věnuje se investování, konzultacím, mentorství a přednášení. Radí velkým firmám s digitální transformací, stejně jako nadějným start-upům. A na své angažmá pod vlajkou Hewlett-Packard rád vzpomíná. „Pro mě úžasných 20 let, neměnil bych jediný den. Jsem hrozně rád, že jsem pro Hewlett-Packard pracoval. Vážím si všech lidí ve firmě, vzpomínám na to naprosto pozitivně a se spoustu lidí jsem v neustálém kontaktu. Firma má z mého pohledu úžasnou kulturu, je postavena na zdravých principech. Dnes už je to její DNA, o které se může dlouhodobě opírat.“

Dvacet let v IT společnosti, to je vlastně jako celý život v jiné firmě.
To je ale na tom oboru také to nejhezčí. Hrozně mě baví, jak se firma dokáže přizpůsobovat novým paradigmatům. Tomu, jak se mění svět kolem nás. Vezměte si třeba tiskárenský byznys. Dříve to byly kancelářské stroje na ryzí tisk, pak multifunkční mašiny pro první poslední. Poté se objeví příležitost 3D tisku a vy si uvědomíte, že je to přece fantastická revoluce, jež vznikla na základě původní tiskárny. Najednou nemusíme všechno vyrobit, vytvořit tuny oxidu uhličitého a transportovat všechno přes celý svět. Máme možnost vytisknout chybějící součástku, navíc kdekoli na světě. Stejně tak je tady najednou cloud computing, v brzké budoucnosti serverless computing. Budeme muset úplně změnit architekturu. Změní se přístup k výpočetnímu výkonu. Prostě nikdo nedokáže odhadnout, kde může být firma za deset let.

Jak takovou změnu predikovat?
Musíte se především dívat na trh a sbírat strašně moc informací od samotných zákazníků. Každá firma, která bude ignorovat zákazníka, dříve nebo později skončí. Uspějí odvážné firmy, jež dokáží ve správnou chvíli udělat fundamentální rozhodnutí.

Bylo takovým i rozdělení Hewlett-Packard na HP Inc. a Hewlett Packard Enterprise (HPE)?
Ano, považuji to strategicky za naprosto správný krok. Nutný pro to, aby firma byla štíhlá, agilní, rychlá, flexibilní a zaměřená na jeden konkrétní byznys. Vždyť, co má společného například high performance computing s 3D tiskem? Jsou to jiné technologie pro jiné oblasti byznysu.

Není škoda opustit léty budovaný brand?
Neopouštíte brand, ale dáváte mu jiný obsah. Musíte se jako člověk z managementu neustále dívat do budoucnosti a přemýšlet o tom, jak se na budoucím trhu prosadíte. To rozhodne o tom, co s vaší společností bude dál. I proto, že jsem prošel nejrůznějšími přerody v rámci Hewlett-Packard, mohu být dnes – věřím – užitečný mentor v oblasti digitální transformace. Protože vím, že je potřeba odvaha, že to bolí, protože najednou se všechno mění od základů. Zpochybněny jsou samotné základní principy fungování firmy, mění se základní obchodní a zákaznické modely. Je to občas těžce stravitelné pro zaměstnance i pro zákazníky. Občas je jediná šance kanibalizovat to nejlepší z minulosti a dát to vstříc budování budoucnosti.

Z mého pohledu se zdá, že měnit zásadní věci v tak velké korporaci působící v tolika odlišných regionech musí být příšerný úkol.
Firma této velikosti má samozřejmě nějakou setrvačnost. Když chcete otočit kormidlo globální korporace jinam, trvá to spoustu času. Musíte být skutečně přesvědčen o tom, že je vaše rozhodnutí správné, protože hrozí ohromné ztráty. Dám příklad – nejnovější obchodní model Hewlett Packard Enterprise – tzv. Greenlake. Představte si, že umožníte zákazníkům, aby platili jen za data, ne za servery a storage, ale jen za data. To je přece brutální změna pro celou korporaci. Vy to vyrábíte, vy platíte R&D, fabriku, dopravu, skladování, materiály, zaměstnance – a pak teprve čekáte, až zákazníci začnou platit za svá data v datových centrech. Jenže tohle je to, co vám říká trh. Zákazníci chtějí, abyste byli flexibilní, aby nepřepláceli železo. A vy jim buď vyjdete vstříc, nebo si službu vezmou u konkurence.

Jak vy vůbec vnímáte aktuálního CEO Hewlett Packard Enterprise, Antonia Neriho?
V jeho příběhu je hrozně silná message. On prošel firmou, dostal se z řadového zaměstnance až na samotný vrchol. Není to manažer, který přišel z venku s nějakou zkušeností. Lidé mu neskutečně věří – a zatím to vypadá, že toho nemusí litovat. Hodně poslouchá, dělá rozumná rozhodnutí, věci spíš zjednodušuje než komplikuje. Ale jinak to nejde.

S tím, jak se ale obor IT a počet inovací neustále zrychluje, musí být firmy připraveny na fundamentální změny, které budou řešit prakticky neustále.
Přesně tak. Taková je současná realita, protože konkurence dokáže být neuvěřitelně efektivní. Proto mě také tak baví téma digitální transformace. To není nic jiného než cesta. Neznamená to, že někde tři roky budete něco měnit a stanete se „digitálně transformovaní“. Pokud chcete být dlouhodobě relevantní v nové digitální době, musíte uhánět vpřed a cesta se bude před vámi neustále rozvíjet.