Pandemie poukázala na limity vzdáleného připojení. Upgrady už naštěstí existují - Enters

Pandemie poukázala na limity vzdáleného připojení. Upgrady už naštěstí existují

 

➡️ Příliš mnoho lidí závislých na jednom wifi routeru, příliš mnoho zařízení napojených v jeden moment. Všechno špatně. Tedy, špatně… zkrátka bez připojení. Situace, při kterých v posledních měsících mlátil kdekdo hlavou o stůl, přitom mají řešení. I když se s ním původně v této podobě nepočítalo.

To řešení se jmenuje Aruba Remote Access Point, zařízení původně určené k tomu, aby se dala vytvářet extenze firemní sítě i na místech, která nejsou přímo spojená s centrálou, nebo jsou někde úplně mimo firmu a standardně se nepočítá s tím, že je tam wifi připojení potřeba. „V lockdownu a v obecně v období, kdy lidé z velké části pracovali z home officů, jsme ale přišli na to, že právě tahle zařízení můžou řešit většinu problémů s připojením, které lidé pociťovali. U jednoho významného zákazníka jsme to nasadili jako řešení za nedostačující VPN,“ přibližuje Jakub Tikovský, systémový inženýr HPE Aruba, s tím, že kvůli charakteru smlouvy nemůže klienta přesně jmenovat. Už jen popis problému ale dává návod spoustě firem.

Možná si to pamatujete také. Všechny ty malé i větší domácí bouřky kvůli nefungujícímu připojení, které bylo najednou přetížené příliš zařízeními v jedné rodině. Nebo třeba už jen tím, že ho narušovala další okolní zařízení vystavená obdobnému náporu.

 

“VPN je řešení jen pro krátkodobé a občasné připojení do firemní sítě.”

Jakub Tikovský

 

Část potíží šla eliminovat tím, že se někteří zaměstnanci mohli do firemní sítě vzdáleně připojit přes VPN. Jenže i to má svoje mouchy. „Tato možnost vznikla jako řešení pro krátkodobé či občasné připojení. Ne pro to, aby se jeho prostřednictvím lidé připojovali do svojí centrály dlouhodobě. V lockdownu se to ale dělo, a tak se ukázalo, že to není dlouhodobě udržitelné řešení“ líčí Tikovský. Uživatelům vadilo to, že musí „vytáčet“ linku na každém zařízení zvlášť a opakovaně. Vadilo jim ale také to, že když něco selže, VPN nefunguje tak, že by firemní IT specialisté viděli, kde je problém, nebo mohli dokonce na dálku pomoci.

 

Pracovní benefit nového věku

 

A tak došlo na Aruba Remote Access Points, které dostaly ve zmíněné české firmě domů nejdříve členové nejvyššího vedení – když bylo zejména v první vlně pandemie jasné, kolik krizového řízení a operativních schůzek taková doba vyžaduje, došla členům vedení trpělivost s tím, jaké kanály využívaly do té doby, protože zkrátka nebyly spolehlivé. „Díky access pointům ale bylo možné přitáhnout firemní síť až domů, mít ji stejně dostupnou a bezpečnou jako v kanceláři, ale přitom bez problémů s domácím radiofrekvenčním šumem, a s možností mít neustálý support,“ vypočítává výhody Tikovský.

Mluvit o nich ale v případě této konkrétní firmy nebylo třeba příliš. Výhody řešení se brzo rozkřikly, takže ho domů dostali i další zaměstnanci. A je možné, že jejich počet bude narůstat. Nejen v případě této konkrétní společnosti. V době, kdy se práce z domu stala alespoň částečně novým normálem, došlo také k redefinování toho, co přesně znamenají „firemní“ benefity. Stabilní připojení a technologické pohodlí, ať už člověk pracuje odkudkoliv, bude podle Tikovského určitě jedním z nich.

„V první fázi, kdy všichni zpanikařili, docházelo hlavně k posilování VPN. Teď už víme, že to není dlouhodobá cesta, tím se požár neuhasí. Zvlášť u pracovníků, kteří potřebují top péči a přístup do sítě bude posilovat nové řešení. Koneckonců, například některé významné globální firmy ze Sillicon Valley už ho pro svá home office masově používají“ dává příklad specialista. Vidí pro něj hodně prostoru i v českých podmínkách. Jak roste počet lidí zaměstnaných v IT sektoru a jiných oborech závislých na technologiích, roste i boj o ty nejkvalitnější. Firmy se čím dál více předhání v tom, kdo jim nabídne nejpohodlnější pracovní podmínky. Bezproblémové připojení se stane základem. Nebo už možná je. Zkrátka benefit nového věku.